Biomassa is een grondstof voor groengas en bio-CNG, dat onder meer wordt gebruikt voor ov, personenvervoer en klein vrachtvervoer. Maar ook voor zwaarder vervoer in de vorm van bio-LNG en biodiesel.
Een gemeente kan optreden als launching customer om biomassa in te zetten voor duurzamer transport binnen de gemeentegrenzen. In de gemeente Bronckhorst wordt bijvoorbeeld een CNG-tankstation gerealiseerd, op het erf van een boerderij met vergister. De gemeente heeft de toezegging gedaan meerdere dienstauto’s op CNG te laten rijden en bij dit station te tanken. Ook andere gemeenten hebben deze rol al opgepakt.
Bio-CNG
CNG is een afkorting van Compressed Natural Gas. Bio-CNG kan worden gemaakt door biogas (uit vergisting) te zuiveren en te comprimeren. Bio-CNG is geschikt voor personenvervoer en vrachtvervoer. Veel stadsbussen maken al gebruik van CNG, maar ook bijvoorbeeld Suiker Unie laat een deel van de trucks op Bio-CNG rijden, dat getankt wordt bij de eigen groengas-installatie.
Bio-LNG
Om de actieradius te vergroten kan in plaats van Bio-CNG ook Bio-LNG getankt worden. Bio-LNG staat voor Biological Liquified Natural Gas (ook wel LBG, liquified biogas, genoemd) , ofwel vloeibaar gemaakt biogas. Bio-LNG is vooral populair voor zwaar transport en voor scheepvaart. Bio-LNG kan evenals Bio-CNG worden gemaakt uit biogas of stortgas.
Biodiesel
Biodiesel wordt gemaakt uit plantaardige oliën of dierlijke vetten. In Nederland bestaat biodiesel voor 70 procent uit niet eetbare grondstoffen. Pure biodiesel wordt weinig gebruikt in West-Europa. Omdat het produceren van biodiesel op grotere schaal gebeurt, is de productie van biodiesel geen onderdeel van het gemeentelijke afwegingskader.
![image description](https://kenniswijzerbiomassa.nl/wp-content/uploads/2019/06/Groenvervoer.jpg)